Aantrekkelijk voor fietsers

D66 vindt daarbij dat onze gemeente nog aantrekkelijker gemaakt kan worden voor fietsers. Goede fietsroutes zijn daarbij noodzakelijk. Inwoners en toeristen van alle leeftijden moeten zich in onze gemeente zo makkelijker kunnen bewegen per fiets en openbaar vervoer. D66 zet de fiets centraal. Voldoende fietsparkeervoorzieningen (stallingen en rekken) op de beste plaatsen in de centra van de dorpen, goede busverbindingen waarbij de treinstations van Driebergen en Maarn belangrijke knooppunten worden in de visie op openbaar vervoer en autoverkeer. Daarom is het behouden van de intercity verbindingen met station Driebergen voor D66 van groot belang. Ook in de wijken horen goede bushaltes, net als bij belangrijke publieksvoorzieningen zoals de zwembaden, sportvelden en gezondheidscentra.

De gemeente zou van D66 beter moeten communiceren over bereikbaarheid van voorzieningen en evenementen per OV en fiets. Bereikbaarheid per OV en fiets moeten bij elke voorziening en evenement standaard worden aangegeven. Gemeente zou bedrijven en instellingen waar mogelijk moeten stimuleren dit ook te doen.

Voor auto delen komen aparte parkeerplaatsen in de nabijheid van de treinstations. Parkeren in de dorpen moet minder overheersend worden, zeker als fietsen en openbaar vervoer betere opties zijn. Voorrang voor de fietser wordt wat D66 betreft de norm bij parkeren of bij verkeersknooppunten. Met name ook de veiligheid van de jonge fietser is van groot belang

De Hoofdstraat in Driebergen en het verkeerspunt in het centrum van Doorn (N227 en N225) kunnen én moeten veel vriendelijker voor fietsers en wandelaars. Bijvoorbeeld door sneller groen licht voor langzaam verkeer en door het doorgaand autoverkeer te verminderen.