Jeugd: Onze Zorg!

Politiek Café met Pia Dijkstra; D66 Utrechtse Heuvelrug op 23 mei 2011,

In: De Reiziger, Traay 1 in Driebergen.

Thema: Jeugd, onze zorg?!

Pia Dijkstra 002Onder leiding van Ilona Hofstra gingen maandagavond een groot aantal deskundigen uit de jeuggezondheidszorg, hulpverlening, onderwijs en het jongerenwerk met elkaar in discussie over hoe de lokale politiek zich moet voorbereiden op de nieuwe taken die door het Rijk en de Provincie worden gedecentraliseerd en doorgeschoven naar de gemeente na 2013.

Na de inleidingen door D66 Tweede kamer lid Pia Dijkstra en wethouder Elisabeth van Oostrum werd onder meer ingegaan op  welke jongeren en welke problemen het gemeentelijk beleid zich moet gaan richten. Echte probleemwijken kent de gemeente Utrechtse Heuvelrug niet maar uit GGD cijfers blijkt wel dat de plaatseliijke  jeugd bovengemiddeld scoort bij alcoholmisbruik en depressiviteit.

Belangrijkste uitkomst van de avond was dat de  decentralisering goede mogelijkheden en kansen kan gaan bieden  maar dat dan wel de regelgeving moet worden aangepast en de vele verschillende instanties nauwer moeten gaan samenwerken en hun visies en systemen op elkaar moeten afstemmen.

De bijeenkomst werd door de aanwezige deskundigen zeer gewaardeerd en velen hebben aangegeven om graag deel nemen aan een vervolg overleg met wethouder van Oostrum dit najaar.