Tijn Dries

Commissielid

Maarn

In mijn schooltijd al was ik steeds op zoek naar de manier waarop mensen die het aangaat zelf de regie kunnen voeren over wat hen aangaat. “Het systeem” geeft kansen maar beperkt net zo goed. Hoe meer mensen betrokken zijn bij de inrichting van hun eigen leefomgeving, hoe liever het me is. Het gaat me niet om structuurtjes, het gaat mij om dialoog, visie en samenwerking. Het moet mensen zijn, die hun wereld maken. En sommigen, zoals ik, zitten daar graag middenin.

We willen allemaal iets. Als we met elkaar delen wat we vanuit onze eigen blik op de samenleving willen bereiken, dan snappen we elkaar beter en leren we ook elkaars grenzen kennen. Dat heeft de afgelopen vier jaar gewerkt en dat kunnen we de komende vier jaar nog fors verbeteren. Ik pleit voor een duidelijk zicht op ieders eigen rol, de durf om de grenzen daaraan dan ook met elkaar te delen en om samen op te trekken. Daar hoeft niemand voor gestudeerd te hebben en een stropdas is al helemaal niet nodig. Het vraagt wel om dialoog, een beetje durf en een boel zelfinzicht. Hoe dan ook ga ik niet voor oude politiek, van de helft plus 1. Ik wil weten wat jij ziet en nodig vindt en ik wil vertellen wat ik kan en mag als raadslid. Dan pakken we het samen op. Het is de enige manier om tot uitvoering te komen. We moeten verder!

Ik dacht altijd dat ik een eenling was. Maar hoe langer ik met het openbaar bestuur bezig ben, hoe duidelijker het me wordt dat de Radikale Demokratisering waar D66 ooit mee begon, actueler is dan ooit. Inwoners, raadsleden, wethouders, ambtenaren: we zijn sámen het openbaar bestuur! We moeten samen aan de bak: zelf denken, samen doen. Er is geen andere weg dan die we samen kiezen.

Portefeuilles:
Jeugd en Jeugdzorg, Sociaal Domein, Participatie, Dorpsgericht werken,