Week 9 2010

week 9 van 2010

Mijn negende en laatste weblog voorlopig. Geen negen maanden en een kind, maar negen weken en een uitslag. Maandagavond was het laatste debat. Ditmaal op landgoed de Reehorst en het ging over duurzaamheid. Ik merkte de vermoeidheid bij iedereen, maar we hebben nog aardig gedebatteerd. De stellingen lokten hier wel enkele aardige discussies uit. Er werden door verschillende partijen ook andere kandidaten naar voren geschoven. Dit was soms ook heel verfrissend.

Aan het einde van de laatste gewone collegevergadering (daarna worden we demissionair) hebben we teruggeblikt op de afgelopen vier jaar. Er was al een mooi overzicht verschenen van al onze resultaten, maar het is ook goed om te praten over hoe je het gedaan hebt. Wij zijn natuurlijk heel vreemd begonnen. Met een organisatie die nog helemaal opgebouwd moest worden, nog niet alle belangrijke functies ingevuld en zonder een goed inwerkprogramma. We hadden immers geen voorgangers die zo breed actief waren geweest. Een tijdelijke burgemeester in deze periode was ook niet optimaal. Het volgende college begint in ieder geval veel makkelijker. De organisatie is redelijk op orde en alles is geharmoniseerd.

Mijn laatste daad als wethouder voor de verkiezingen is een gesprek met jongeren uit Maarn. Wij hebben lang gezocht naar een geschikte ruimte voor jongeren zoals in de andere dorpen. Noch de Twee marken, de kelder van het oude gemeentehuis als een leegstaand winkelpand bleek mogelijk. We hebben met de jongeren besproken wat wel mogelijk was de komende jaren. Gelukkig kwamen ze met goede ideeën. De groep die er was, zat niet echt te wachten op een ruimte binnen. Ik heb beloofd dat wij voor 1 april laten weten wat wel en niet kan doorgaan.

Daarna hebben wij intern afscheid genomen van de raads en commissieleden van D66 die niet meer terugkomen in de gemeenteraad met een avondje bowlen en ontladen (met mooie verhalen uit de D66 geschiedenis in alle dorpen).

In de avond voor de verkiezingen word ik gemaild door bewoners van een wijk in Driebergen dat er een actie is opgezet in de wijk om niet op mij te stemmen. Zij zijn heel verontwaardigd over dit initiatief. Het is een anoniem bericht dat ook bij mensen die geen geadresseerde post willen, in de brievenbus is gedaan. Het blijkt van de tegenstanders van de speelplaats te komen.
Ik begrijp en respecteer dat niet iedereen het eens is met deze speelplaats, maar dit is wel heel zielig. Iedereen die mee wilde denken over de speelplaats is in de gelegenheid geweest om deel te nemen aan een werkgroep. Het college heeft vervolgens de locatiekeuze en inrichtingskeuze van de meerderheid van deze werkgroep uitgevoerd. Hoezo niet democratisch? Het meest opvallende vind ik dat de actievoerders afgelopen maanden niet bereid zijn met mij te praten als ik ze uitnodig voor een gesprek
Het getuigt niet van veel fatsoen als je weigert te praten, maar wel een op de persoon gerichte actie voert in de media en in de buurt. Gelukkig krijg ik veel positieve reacties uit de wijk en zie ik dat de speelplaats volop wordt gebruikt.

Op woensdag 3 maart heb ik nog enkele gewone overleggen. Ik ruim mijn kamer netjes op. Dit helpt mij altijd als ik gestresst ben. Dan is dat maar vast gebeurd.

’s Avonds ga ik met mijn man en een van mijn dochters naar de uitslag. Het is heel spannend om alles langzaam te zien binnenkomen per stembureau.
Woensdagnacht stegen we van 2 naar 3 zetels (12 % procent van stemmen),
Wij zijn dik tevreden met de verdubbeling van het aantal stemmen. Wij zitten al ruim boven het landelijk gemiddelde van D66 (10%). De zetelverdeling valt voor ons ditmaal wat ongunstig uit. De BVH gaat als lokale partij naar 3 zetels. Zij hebben zich met de kritiek op de bouw van het gemeentekantoor heel populair gemaakt. Ik ben benieuwd of zij straks ook met andere onderwerpen goed zullen meedoen. Zij staan de afgelopen jaren bepaald niet bekend om een serieuze inbreng in de gemeenteraad.

Donderdagmorgen 4 maart is vervolgens vanuit het gemeentekantoor verkeerde informatie naar buiten gegaan, waardoor het leek alsof wij verloren hadden.
Ik moet aan iedereen in het land uitleggen dat wij niet verloren hebben maar gewonnen. Bij de hertelling op donderdag kwamen wij op 13,5 % van de stemmen uit en op 4 zetels. Ik word gebeld door de burgemeester en zet de auto even aan de kant omdat ik heel blij ben. Het werd vervolgens nog een keer verkeerd op de gemeentesite gezet. Verwarring alom. Ik bel de burgemeester en vraag hem de informatie nu wel goed te verwerken.
Het zijn wel veel fouten op een dag. Dit moeten we nader onderzoeken.
Ik mail Jasper van de SP die natuurlijk niet blij is met de uitslag omdat de SP een zetel minder heeft.

Vrijdagmorgen kwam dan eindelijk de definitieve uitslag. 4 zetels en de grootste winnaar op de Utrechtse Heuvelrug. Een heel mooie score voor een collegepartij (landelijk zit D66 gemiddeld op 10%). Wim Hak komt met voorkeurstemmen in de raad. Dit is fijn voor hem maar natuurlijk wel jammer voor Erwin Kamp. Maar we houden hoop dat Erwin ook spoedig zal aansluiten.

Wij hebben afgelopen maanden hard gewerkt, er lag een goed programma, een mooie folder, een enthousiast campagneteam. Onze website is heel professioneel geworden. Wij hebben veel werkbezoeken gedaan, die heel zinvol waren. Niet alleen ontmoetten wij veel verschillende instellingen en verenigingen, maar de kandidaten kwamen in dorpen en op plekken waar zij nooit waren geweest. Daarnaast was dit ook heel nuttig voor de teamgeest met zo veel nieuwe kandidaten. Wij hebben serieuze en meer ludieke acties gehad en ik krijg vanuit verschillende andere partijen complimenten voor onze campagne. Het was niet altijd makkelijk om lijsttrekker en wethouder tegelijk te zijn, maar dit was gegeven onze situatie toch de beste keuze. Ik ben heel trots op ons enthousiaste team met zoveel kundige kandidaten en wil ze hierbij nogmaals bedanken.

Natuurlijk hebben wij meegelift op het succes van Pechtold in Den Haag. Omdat wij boven het landelijke gemiddelde van 10% zitten, schat ik in dat wij de helft van de winst aan Pechtold
(van 6.9 % in 2006 tot het landelijke gemiddelde van 10%) danken en dat de andere helft van de winst zelf verdiend is. (de 3.5 % boven het landelijke gemiddelde).

Op vrijdag vieren we internationale vrouwendag in Driebergen met een banenmarkt en een goed en speels debat. Ook hier veel aardige en spontane reacties van vrouwen die op mij gestemd hebben. En van vrouwen die heel boos zijn op hun buurtbewoners met hun actie.

Daarna gaat D66 naar de kroeg om de overwinning te vieren. Als echte D66ers wordt er druk gediscussieerd over de collegeonderhandelingen. We blijven maar werken en vergaderen.
Dit weekend eindelijk weer eens vrij na vijf maanden. Geen cursussen, trainingen, werkbezoeken en campagne. Gewoon even niets doen en genieten van ons succes. Even uitrusten, want nu moeten wij waarmaken wat wij hebben beloofd. We gaan echt doorpakken.