Wat is Kunst

“Het hoeft niet altijd over politiek te gaan”, zei Johan Klaassen, “Je mag ook over kunst schrijven”.

Gisteren waren wij in De Grote Kerk in Dordrecht om de jubileum expositie te bekijken van Hannelieke van de Beek, uit Leersum. “Niets is zonder waarde”, is de titel van haar expositie.

Die titel maakt ze helemaal waar, met haar mixed media werkstukken, de prachtige kleuren en vormen in volmaakte harmonie met de gebrandschilderde ramen en met de verschillende ruimtes.

De kerk is indrukwekkend groot, hoog en mooi, met wel veel stenen doodskoppen op de grafstenen en op allerlei hekwerken. Opeens voelde ik de schaduw van de schandelijke marteldood van Johan en Cornelis de Witt. Ik liep naar het winkeltje en vroeg of ze informatie over de gebroeders hadden.

Nee, misschien bij de VVV. Ook daar niet, alleen bij het oude stadhuis staat een beeld van de broers, met een.tekst, Ze zijn in 1672 levend gevild, door ‘het volk’. Tenslotte zijn ze onthoofd en waarom? Omdat het een rampjaar was voor de republiek der Nederlanden, alles ging verkeerd, ook kasteel Amerongen is toen afgebrand.

Dit wordt een moeilijk stukje, het valt niet mee om over kunst te schrijven.

Kunst is gelaagde emotie, niet iedere gelaagde emotie is kunst.

Aan de buitenkant van Dordrecht staat een mooie watertoren die is verbouwd tot hotel-restaurant-biologische winkel. Tussen de gebouwen ligt een schitterende moestuin, we kregen een bord gemengde sla met als versiering Goudsbloemblaadjes en nog een blauw bloempje, alles uit de eigen tuin. We dachten aan de hopeloze situatie van kasteel Amerongen, waarom hebben de bestuurders daar niet voor een haalbaar concept gekozen? Te gemakkelijk teveel subsidie gekregen?

We dachten aan de redding van het gemeentehuis van Maarn, van Broekhuizen, Waarom gaan de dingen zoals ze gaan? Ik ben ervan overtuigd dat we in Amerongen eerst eerlijk onder ogen moeten zien hoe de situatie is. Dat slogans als ‘Amerongen inspireert’en kleurenfolders als ‘Aimabel Amerongen” met in die folder ook nog eens een foto van een geveltje in Wijk bij Duurstede verlammend werken. Dit voorjaar waren de buurtbewoners uitgenodigd voor een borrel op het kasteel, nee, niet in het kasteel, maar wel er vlakbij.

“Het gaat goed met het Kasteel”, vertelde Jaap Hülsmann ons, zoals hij dat al die jaren op iedere bijeenkomst vertelde.

Tot slot nog iets leuks: in het voorjaar organiseert de cultureel aanjager van de gemeente, Ina Muller, weer een manifestatie van kunstenaars in het landschap.

Roeland en ik hebben al een thema: ‘De eenzame man Hum’.

Hij zal in het water van de uiterwaarden aan de oostkant liggen, misschien steekt een hand en een knie erboven uit. In de uiterwaarden aan de westkant komt een piepklein theatertje met ’s avonds korte optredens van De eenzame man Hum. Dit plan kan alleen doorgaan als er toestemming voor komt van Utrechts Landschap, Rijkswaterstaat….

Katri