Tempus Fugit

Begin maart overleed mijn vader, 94 jaar. Een knappe leeftijd. Geboren in 1914 heeft hij veel voorbij zien gaan. Twee wereldoorlogen, twee crisissen, kanaalgraverij door werklozen, de Watersnoodramp, opkomst en neergang van hele bedrijfseconomische sectoren en heel veel nieuwe technologie.
Denk maar eens in. In 1887 zei een professor Wilson van de Oxford Universiteit nog over de demo van electricteit in Parijs: “If the Paris exhibition closes, electricity will close with it and never be heared of.” En zo zijn er veel dingen die snel veranderden nadat mijn vader geboren was: open hart chirurgie, telefoon, vliegtuigen, radio, tv, het gemotoriseerde verkeer en globalisering.
Ook de Utrechtse Heuvelrug zal de komende 100 jaar sterk veranderen en veel nieuws meemaken: kansen krijgen en benutten, in open discussie met elkaar. Hoe benutten we de status van Nationaal Park? Worden we een open lucht museum? Welke nieuwe ontwikkelingen in de “buitenwereld” kunnen iets betekenen voor de Heuvelrug?
Precies dat, zal het onderwerp van mijn blogs worden. Mijn vader keek ook vooruit: op z’n 65e dacht hij al dat hij in een paar jaar dood zou zijn. Maar toen-ie 60 was kwam er wel een verbouwing in het huis ‘voor later’ zodat er gelijkvloers geleefd kon worden. Want ja, er zou ongetwijfeld een tijd komen dat traplopen er niet meer in zou zitten.
En betaalbare trapliften waren er toen nog niet….!
B.Verlaan/20090331