te vroeg met pensioen……en toen?

Mensen uit het volle leven, met genoeg geld, boeiend werk, veel contacten.

Dan, op een dag, het gouden horloge, als een handboei.

“Gaat u maar, bedankt voor alles en geniet ervan”.

Jezelf amuseren is een schrikbeeld voor mensen die dag en nacht bezig waren voor ‘de zaak’.

Een maatschappelijk werker vertelde ons over de grote drankproblemen, overgewicht, hartstoornissen en, het meest tragische, dementie van te vroeg met pensioen gestuurde managers.

Een paar dagen geleden kreeg ik een ‘paper’ van Mike van der Meijden, adviseur arbeidsvoorwaarden en rechtspositie a.i. van Abacus advies.

De titel van dit stuk luidt: 50-70-100 model, slim omgaan met formatiereductie.

Hoewel het verhaal overstroomt van de moeilijke woorden, begrijp ik, denk ik, toch de essentie.

Dit model kan als instrument worden opgenomen in een Sociaal Plan. Het staat voor 50% werken, tegen 70% bezoldiging, met 100% pensioenopbouw en leent zich voor de doelgroep medewerkers van 60 jaar en ouder.

Het is geen seniorenmaatregel, maar een tijdelijke regeling voor de duur van het Sociaal Plan waarin medewerkers vanaf de leeftijd van 60 jaar en ouder vrijwillig 50% minder gaan werken. Het vrijwillig minder werken van medewerkers levert FTE-ruimte op, deze ruimte wordt aangewend om de bovenformatieve medewerker vast werk aan te bieden waardoor de

frictiekosten afnemen.

De medewerkers die aan het 50-70-100-model deelnemen, zijn oudere medewerkers die graag minder gaan werken gedurende de laatste jaren van hun werkzame leven en zich 30% minder inkomen kunnen veroorloven. Deze groep medewerkers hebben geen thuiswonende of studerende kinderen en hebben lagere woonlasten dan jongeren. Ook zijn het medewerkers wiens partner reeds met (vroeg)pensioen is gegaan.

Deze doelgroep maakt een groot deel uit van uw organisatie. Uit cijfers van de overheid (2011) blijkt dat bij gemeenten 25% van de medewerkers 55 jaar of ouder zijn. Toch nemen deze medewerkers uit eigen beweging niet de beslissing om minder te gaan werken. De reden hiervoor is de pensioenopbouw. In deze fase van het leven is een volledige pensioenopbouw belangrijker dan minder werken.

Het 50-70-100-model voorziet hierin door de gegarandeerde 100% pensioenopbouw.

Dit zijn citaten uit het stuk. De ervaring, rust en inzichten van de oudere kunnen optimaal worden ingezet voor het bedrijf. De oudere kan een bijdrage leveren zonder de jongeren te belemmeren in hun groei. Ondertussen is er genoeg vrije tijd om langzaam te ontdekken dat er ook veel mogelijkheden voor een zinvol leven liggen buiten het bedrijfsleven.

Het plan lijkt mij winst op te leveren voor iedereen.

De gehele ‘paper’ is te lezen op www.abacusadvies.nl onder het kopje actueel.

Katri