Na de stofwolken

En weer haalt het college niet ongeschonden de eindstreep. Na in de vorige periode twee wethouders te hebben verloren, dwong de raad het vertrek van wethouder Pamboer af. Letterlijk en figuurlijk een gezichtsbepalende wethouder. Met een robuuste bestuurdersstijl. Een stijl die zich uiteindelijk tegen hem keerde. Dat vond ook de lobbygroep “stop bouw gemeentekantoor” zoals deze luidruchtig op het internet kenbaar maakte. Maar met spijt uitgezwaaid door het georganiseerd bedrijfsleven. Ruikt de raad nog meer bloed? Of laat het college zijn tanden zien?

Feit is dat het wederzijds vertrouwen ernstige averij heeft opgelopen. En dat terwijl er een broos proces tot verbetering van het vertrouwen op meerdere fronten is gestart. Ambtenaren zijn “slim at work”. Er is een werkgroep “Bruggenbouwers” aan de gang, waarin serieuze criticasters, door sommige raadsleden vergeleken met azijnpissers. En ook het bedrijfsleven heeft zich met de raadsleden, collegeleden en ambtenaren verenigd. Hun doel is om van de laatste plaats op de ranglijst “meest MKB vriendelijke gemeente in de provincie Utrecht” te geraken.

Maar hoe beziet de raad zijn eigen rol? Hangt er al een spiegel in de raadszaal? Organiseert de raad al zijn eigen feedback? Blijft de oppositie de coalitie de maat nemen. Omgekeerd gaat de coalitie op serieuze wijze de oppositie betrekken bij het oplossen van de grootste problemen? Houdt de raad eens op het college hinderlijk voor de voeten te lopen? En hoe staat het met het contact met de inwoners? Een ervaren politiek adviseur, die onder andere in Zeist zijn sporen verdiende, stelde: hoe groter de hindermacht (van de raad), hoe geringer de sturingskracht. De raad verliest zich in details, raakt overwerkt, bemoeit zich onnodig en belastend met het werk van het college en ambtenaren. Tijd voor een midterm-review? En dat met publiek? Die geneigdheid lijkt gering. Het voelt veilig onder de kaasstolp.

Ruw wordt nu die veiligheid verstoord. Het kabinet schrijft nieuwe verkiezingen uit. Men zal in de weken voorafgaand aan 12 september wel de straat op moeten gaan. Gaat hier de gesprekken straks over de landelijke politiek of zien de inwoners een unieke kans hun gram te halen? Ik ben heel benieuwd wie ik straks op straat ga tegenkomen. Want ja, mij gaat u straks op straat weer tegenkomen. Folders uitdelen, straatgesprekken voeren. Mijn venijnige pen gewisseld voor een vriendelijke glimlach. De kunst om de kiezer weer te verleiden tot een politieke keuze. De cursus zakelijk flirten is mij al eens aangeboden, met politiek flirten heb ik minder ervaring. Een mooie uitdaging dus. Overigens hoorde ik onlangs een opmerkelijke politieke analyse: je hebt de SP, de PVV, nog een orthodox christelijke partij en de rest? De rest is D66. Een mooi stemadvies!

Gerard Weck