Het sprookje van een eigen plek

Als Amerongen een revitalisatie nodig heeft, is het dan nodig om een evenementenbureau in te schakelen? Of lijkt dat op dansen rond een zieke om die weer gezond te maken. Misschien zou er eens gekeken kunnen worden naar wat prettig is voor de bewoners in plaats van publiek (wat voor publiek?) lokken met ingeblikt standaard amusement.
De Grietmarkt en de Open Monumentendag hebben een heel eigen, inspirerend, echt Amerongs karakter. Zowel de inwoners als de gasten kunnen er rustig van genieten. Wat zou er verder kunnen gebeuren voor het welzijn van Amerongen? Veel inwoners van het dorp vinden het heerlijk om ’s avonds een ommetje te lopen. Waarom komt er dan geen wandelpad naast de weg naar de pont? Het is zo heerlijk om ’s avonds de zon in de Rijn te zien verdwijnen, uniek, die veerkade. Daarmee versterk je het genieten, de uitstraling, van Amerongen. Daarmee kan Amerongen inspireren. Een zwembad in de Rijn voor de jeugd, waarom niet? Een plek bij het Zandvoort waar de kinderen weer hutten mogen bouwen. Waarom niet? Om de rommel zeker. Ook de toeristen maken onbegrijpelijk veel rommel, die meestal door vrijwilligers weer wordt opgeraapt. Inclusief de poepluiers van onze gasten.
Geef Amerongen terug aan de bewoners, want als die weer tevreden zijn, komen de revitalisering en de inspiratie vanzelf. Daar is echt geen evenementenbureau met rommelmarkt voor nodig. Ik zag dat deze zomer in Driebergen een Grietmaal (als soortnaam) wordt gehouden. Omdat ik zelf de naam Grietmarkt heb bedacht (Margaretha Turnor werd Griet genoemd) voelde ik me trots. Amerongen kan inspireren, vanuit het bewustzijn dat het een dierbare plek is, in de eerste plaats voor de bewoners.

Katri Schweitzer,
Amerongen