Constructief waar het kan, kritisch waar het moet

De gesprekken in Den Haag waaraan ook D66 meedoet om te komen tot een nieuwe Begroting 2014 nemen de nodige tijd in beslag. En dat is goed, want in dit belangrijke proces moeten de stappen doordacht en weloverwogen genomen worden. Nederlanders hebben het afgelopen jaar al te vaak plannen in de media zien verschijnen die vervolgens toch moeilijk uitvoerbaar bleken. De inkomensafhankelijke zorgpremie, de Blok hypotheek en ook het recente energieakkoord zijn daar voorbeelden van. Reflectie is nuttig voor de oppositie, maar betekent ook dat het kabinet nog eens goed op een rij kan zetten wat zij andere partijen te bieden heeft.

Waar D66 voor staat, is helder:

• De overheidsfinanciën moeten structureel op orde komen. Dus niet door kortetermijnoplossing maar met structurele besparingen om de schuld niet door te schuiven naar de volgende generatie.
  • Het Sociaal Akkoord (ww en het ontslagrecht, de participatiewet, maar ook andere hervormingen) zo inrichten dat het meer banen oplevert.
  • Er moet stevig geïnvesteerd worden in onderwijs om de volgende generatie kansen te geven en om de Nederlandse economie concurrerend te maken.
  • Als we de pensioenopbouw wat verlagen, dan moet ook de premie voor werknemers omlaag, zodat ze bijvoorbeeld sneller hun hypotheek kunnen aflossen. Nederland heeft nu de grootste hypotheekschuld ter wereld.

Deze elementen hangen natuurlijk sterk met elkaar samen. Het is één bouwwerk. Daarom moeten de gesprekken ook over al deze onderwerpen gaan. Maar Wouter Koolmees zei het op 30 september nog op ons Politiek Cafe: eerst moeten VVD en PvdA op 1 lijn komen, want juist daar liggen veel verschillen. De komende dagen wordt het spannend, nu GroenLinks is uitgestapt.
D66 moet bij haar lijn blijven: constructief waar het kan, kritisch waar het moet.