donderdag 8 juli 2021

Met sport en bewegen naar een energieke en gezonde gemeente

Alle inwoners uit onze gemeente zouden de beste kans moeten krijgen op een gezonde leefstijl. Het ontwikkelen daarvan begint al op jonge leeftijd. School, sportvereniging en speelplek hebben daarbij een belangrijke rol. En natuurlijk de buurtsportcoaches die in de gemeenten aan het werk zijn: zij stimuleren sport en bewegen en verbinden verschillende sectoren, zodat die elkaar versterken. D66 hecht veel belang aan de rol van de buurtsportcoaches omdat sport en bewegen een heel goed preventief middel is, bijvoorbeeld tegen overgewicht en andere problemen die tot (zwaardere) jeugdzorg kunnen leiden.

Vorige week vrijdag werden alle fracties, waaronder ook de D66 fractie uitgenodigd door de buurtsportcoaches Ruben Buist, Wilco Willemse en Simonetta van den Berg voor een sportieve wandeling naar het hoogste puntje op de Heuvelrug, de Amerongse Berg met 69,2 meter boven zeeniveau (zie foto). Het buurtsportcoachteam van de gemeente Utrechtse Heuvelrug vindt sporten, bewegen en leefstijl heel belangrijk, zij zijn daar dagelijks mee bezig. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022, de periode dat partijen weer druk bezig zijn met het schrijven van hun verkiezingsprogramma’s vonden zij het een goed idee te horen hoe het onderwerp Sport en Gezondheid leeft binnen de fracties, wat daarin ieders standpunten zijn en hoe het thema is vastgelegd in onze partijprogramma’s voor de komende verkiezingen.

Vanuit onze D66 fractie en de programmacommissie sloten Nicole Lolkema en Wim Cassée aan. Tijdens de leuke en leerzame wandeling en de bijeenkomst daarna hoorden zij veel over het goede werk dat de bevlogen buurtsportcoaches verrichten. Zoveel mogelijk kinderen en volwassenen laten bewegen en gezonde en vitale leefstijl dicht bij de mensen brengen. Ook zetten zij zich actief in dat gezonde voeding en een gezonde levensstijl vanzelfsprekend wordt en ondersteunen zij sportverenigingen en scholen om gezonde sport- en schoolkantine te worden. Zorgen maken zij zich over de zichtbare achteruitgang in de motorische ontwikkeling van jonge kinderen. Ook vertelden ze hoorde over JOGG, een landelijke aanpak gericht op wijken waar het percentage overgewicht onder jongeren van 0-19 jaar het hoogst is waar gewerkt wordt aan een gezonde jeugd in een gezonde omgeving. Tijdens de COVID crisis zijn er minder mensen gaan bewegen. De crisis drukt ons met de neus op de feiten. Alle reden om met sport en bewegen meer in te zetten op preventie door een gezonde en vitale leefstijl. Actueel zijn ook de vragen “gezonde gemeente” die Nicole Lolkema namens de D66 fractie bij de open agenda heeft gesteld op donderdag 17 juni.

We danken de buurtsportcoaches voor de uitnodiging en de wandeling. Met sport en bewegen naar een energieke en gezonde gemeente, een zeker niet te missen onderwerp voor ons verkiezingsprogramma!