vrijdag 20 november 2020

Ondernemers verdienen steun en respect, juist in deze tijd!

MKB-Nederland heeft elke derde vrijdag van november uitgeroepen tot ‘Dag van de Ondernemer’. Op deze dag, die dit jaar op 20 november valt, wil D66 Utrechtse Heuvelrug van de gelegenheid gebruik maken om de 5.895 ondernemers op de Gemeente Utrechtse Heuvelrug te bedanken voor hun creativiteit en doorzettingsvermogen het afgelopen jaar.

In dit coronajaar hebben veel lokale ondernemers laten zien hoe weerbaar en innovatief ze zijn in moeilijke tijden. Winkeliers pasten hun inrichting aan zodat inwoners er veilig hun boodschappen konden blijven doen, horeca zorgde voor afhaalmogelijkheden en veel ondernemers breidden hun thuisbezorg service uit- om maar een aantal voorbeelden te noemen.

Maar we zijn er nog niet: de beperkingen vanwege Covid-19 blijven nog even van kracht en veel ondernemers hebben moeten interen op hun eigen vermogen. Dat geldt natuurlijk met name in die branches die van overheidswege de deuren hebben moeten sluiten, sommigen, zoals de horeca, zelfs voor de tweede keer. Ook zijn er ondernemers die sinds maart nooit meer echt “open” zijn geweest, zoals ondernemers in de evenementenbranche. Deze ondernemers wil D66 Utrechtse Heuvelrug op deze plek dan ook nog eens een extra steuntje in de rug geven.

We hopen dat het kabinet dit ook doet en de financiële steun zolang het nodig is nog even volhoudt, zodat het grootste deel van onze ondernemers goed uit deze crisis komt en vertrouwen in de toekomst kan houden.

Enkele cijfers van het CBS:De Gemeente Utrechtse Heuvelrug kent (afgerond) 4.835 ZZP-ers, 1.060 werkzame bedrijven met 2 of meer personen en 175 horecabedrijven. Bijna 20% (935 ondernemers) maakte het afgelopen jaar gebruik van ten minste 1 steunmaatregel. “Dit zijn de inschrijvingen bij KvK. Reële cijfers liggen waarschijnlijk iets lager.”