zaterdag 26 september 2020

In memoriam: Sybe Streekstra

Woordkunstenaar, liefhebber van cryptische omschrijvingen, geschiedeniskenner. Met het overlijden van Sybe Streekstra afgelopen vrijdag, hebben we als raad een man verloren die ik de afgelopen jaren heb leren kennen als markant nestor van de raad.

In het voorjaar van 2019 nodigde Sybe me uit voor een lunch bij het Wapen van Rijsenburg in zijn geliefde Driebergen. We bespraken er niet alleen de lopende dossiers en onze gezamenlijke belangstelling voor de Franse geschiedenis, maar als kersvers fractievoorzitter werd ik ook overladen met allerhande tips, adviezen en waarschuwingen. “Denk nimmer dat je in de politiek vrienden hebt, het klinkt cynisch maar je krijgt ze nooit” was daar één van, een waarschuwing die hij later nog een aantal malen herhaalde. Hij vertelde die middag over de herindeling en waarom die in zijn ogen niet goed voor Driebergen was geweest. Over het belang dat hij hechtte aan dualisme en democratische controle. Over het liberale gedachtengoed. En over veranderingen die je niet tegen kan houden.

Sybe hield er van andere raadsleden uit de tent te lokken, maar hechtte tegelijkertijd sterk aan persoonlijk contact en had een prettig gevoel voor humor. Dat bleek ook die middag: het werd een lange lunch vol verhalen. Ik was het niet in alles met hem eens, maar memorabel was het zeker.

Sommige veranderingen kan je niet tegen houden. Het overlijden van Sybe is daar één van. Als fractie van D66 koesteren we de herinnering aan zijn verhalen en de goede samenwerking.

We wensen zijn familie en de fractieleden van BVHLokaal veel sterkte toe met dit verlies.

Namens de fractie en bestuur van D66 Utrechtse Heuvelrug,

Karin Oyevaar