zondag 18 januari 2015

Grote belangstelling voor het Politiek Café De werklozen Carrousel

Het Politiek Café De Werklozen Carrousel, georganiseerd door Groen Links/PvdA, D66 en VVD  op 20 januari in de 1 Eurowinkel  in Driebergen was een groot succes. Ca 70 personen luisterden met veel aandacht naar Jos Verhoeven, directeur van maatschappelijk investeerder Start Foundation uit Eindhoven. Zijn Foundation organiseert projecten voor mensen aan de onderkant van de samenleving die geen baan hebben en  bedrijven  die deze mensen in dienst willen nemen. De Foundation had journalist en schrijver, helaas onlangs overleden, Will Tinnemans gevraagd onderzoek te doen naar de onderkant van de arbeidsmarkt. Het resultaat: het boek De Kwetsbaren, waarin beschreven wordt hoe veel interventies aan de onderkant van de arbeidsmarkt leiden tot verdringing. Jos Verhoeven gebruikte de metafoor van de muntenschuiver op de kermis: je gooit er een nieuwe munt in en de andere valt er af.  David van Maanen, directeur van de RSD, vertelde onder meer over de situatie in de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Hij erkende dat de muntenschuiver bestaat, maar ziet ook hoop: mensen die echt iets willen bereiken lukt dat vaak als we er in slagen hun gevoel van eigenwaarde te versterken.  Vervolgens bogen de aanwezigen zich over de vraag: bedenk mogelijke oplossingen voor het probleem van de werklozen carrousel, hoe scheppen we werk voor mensen aan de onderkant van de samenleving. Zichtbaar maken van werk, in elke klas een onderwijsassistent en werk opsplitsen in taken kwamen onder meer als ideeën naar voren. Wethouder Jan Willem van Dongen(D66), verantwoordelijk voor de uitvoering van de participatiewet, nam alle ideeën  dankbaar in ontvangst. Initiatiefneemster Gerry van der Hulst (Groen Links/PvdA) werd aan het eind van de bijeenkomst verrast met een groot boeket bloemen en toegesproken door voorzitter Harrie Swarte van Groen Links. Hij bedankte haar voor haar grote inzet, die zij in de afgelopen 9 jaar getoond heeft, waar  door haar vertrek, samen met haar man Jan Willem Eggink, oud-fractie voorzitter van D66, naar Afrika  een eind aan komt.  De organisatoren van de drie partijen, Gerry van der Hulst en Jolanda Gerritsen (GroenLinks/PvdA), Franca Kerstens (VVD) en Marian van Driel (D66) waren van mening dat deze bijeenkomst een succes was en dat zeker nagedacht moet worden over een voortzetting van dit gezamenlijk initiatief.