maandag 5 juli 2010

HDS en de beleidsnota "Sport in Beeld"

Donderdag 1 juli jl. waren Johan(Klaassen) en Hugo(Prakke) te gast bij de voorzitter, John van Spanje, van voetbalclub HDS (Hoger Door Samenwerking) uit Leersum. Het werd een boeiend gesprek waarin niet alleen werd ingegaan op de ontwikkelingen bij HDS. Het bleek dat John 'vele petten' heeft naast zijn voorzitterschap. De aanleiding voor het gesprek was de uitvoering van de beleidsnota 'Sport in Beeld'. De sportnota kent op hoofdlijnen de volgende doelen:

1. Het upgraden van velden en gebouwen naar het niveau van de NOC&NSF normen en toepassing van de NEN 2767 norm op de kleed- en wasaccommodaties.
  2. Het splitsen van verantwoordelijkheden waarbij verenigingen verantwoordelijk worden voor de gebouwen en de gemeente voor het onderhoud van velden met toebehoren.
  3. Het oprichten van BTW beheerstichtingen waardoor BTW op investeringen en onderhoud uitgespaard kan worden.

HDS is 1 van de eerste verenigingen die uitvoering geeft aan de beleidsnota. John van Spanje gaf aan dat optimaal gebruik wordt gemaakt van de maatwerk mogelijkheden die de gemeente heeft geboden. HDS gaat bijvoorbeeld een BTW beheerstichting oprichten (waarbij ook wordt gesproken met andere verenigingen zodat niet iedereen een eigen BTW beheerstichting hoeft te installeren). De beheerstichting gaat ook het onderhoud van de velden in eigen beheer nemen. Dit kan goedkoper dan door de gemeente omdat er gebruik wordt gemaakt van vrijwilligers. Met 450 leden is HDS inmiddels weer een gezonde vereniging. Dankzij het enthousiasme en de inzet van de leden en het nieuwe bestuur ziet de toekomst er rooskleurig uit. Al pratende kwamen we trouwens ook nog op de gedachte om de BTW-constructie op schoolgebouwen te gaan toepassen. En waarom niet voor het nieuwe gemeentekantoor? Een interessante en financieel aantrekkelijke gedachte: gaan we verder uitwerken.