maandag 21 juni 2010

D66 wil verlaging tarief Rijbewijs

D66 Utrechtse Heuvelrug gaat in de raadsvergadering van 28 juni a.s. vragen om een eerdere verlaging van het tarief voor een rijbewijs. Het kabinet heeft recentelijk aangegeven dat iedere gemeente in staat moet zijn om een rijbewijs voor maximaal 36,06 euro aan te bieden. Deze maximumprijs gaat in op uiterlijk 1 juli 2011. De huidige prijzen van rijbewijzen in Nederlandse gemeenten lopen uiteen van 23,- euro in Leidschendam-Voorburg tot 65,- euro in Wijdermeren. Op dit moment is de prijs van een rijbewijs in de gemeente Utrechtse Heuvelrug 50,75 euro. ‘D66 vindt dat de prijs van een rijbewijs eerder dan 1 juli 2011 verlaagd dient te worden, het liefst al per 1 januari 2011’, zegt Hugo Prakke, Raadslid voor D66. ‘Methodisch onderzoek van Deloitte heeft namelijk uitgewezen dat een tarief van 36,06 euro voor een rijbewijs kostendekkend is. We gaan daarom aan de wethouder vragen om dit tarief zo snel mogelijk in onze gemeente te gaan hanteren.’