maandag 21 juni 2010

D66 bezoekt Sterkenburg

Afgelopen woensdag bracht D66 Utrechtse Heuvelrug een bezoek aan Kasteel Sterkenburg. Een bijzondere locatie, een plek met hoge cultuurhistorische en ecologische waarden. Een sfeer waar geschiedenis, heden en toekomst samensmelten. Onder begeleiding van de enthousiaste en inspirerende Alex van Helsdingen werden de D66’ers rondgeleid. Kasteel Sterkenburg is een voorbeeld voor duurzaam ondernemen, een samenkomen van ecologische, economische en sociale belangen. Zowel ten behoeve van de financiering van de verdere restauratie als de instandhouding van het landgoed op lange termijn, richt Sterkenburg zich op duurzame en innovatieve exploitatie.

D66 was ook onder de indruk van de koppeling met onderwijs. Bij de instandhouding hoort namelijk ook educatie. Sterkenburg neemt dan ook deel aan het project "Van Luchtkasteel tot Dassenburcht", een landelijk programma, gericht op zowel natuur- als cultuureducatie, waarbij leerlingen van basisscholen worden betrokken bij landgoederen in al hun facetten en betrokken raken bij hun leefomgeving.

Als laatste onderdeel werd een bezoek gebracht aan Feeding Good. Vorig jaar is op kasteel Sterkenburg het praktijkcentrum voor duurzaam voedsel van start gegaan. De missie van Feeding Good is het realiseren van duurzaam voedsel in de praktijk van de horeca, catering en consument. Feeding Good werkt samen met diverse bedrijven aan onderzoek, pilots en onderwijs. Daarnaast verzorgt Feeding Good trainingen, workshops en catering en is er een eigen boerderij waar een enorme diversiteit aan groente en fruit wordt geteeld.