dinsdag 15 juni 2010

D66 boekt grote winst

D66 is bij de landelijke verkiezingen op 9 juni jl. in de gemeente Utrechtse Heuvelrug zeer sterk gestegen: van 2.6% in 2006 naar 8.4% in 2010. Hiermee is D66 de grootste stijger in de gemeente Utrechtse Heuvelrug en willen wij alle D66-stemmers via deze weg heel hartelijk danken. Op 9 juni bracht 82,1 procent van de stemgerechtigden binnen de Heuvelruggemeente zijn of haar stem uit en dit is ruim boven het landelijke gemiddelde. De VVD is de populairste partij onder de inwoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. De liberalen hebben 26,9 procent van de stemmen op de Heuvelrug binnengehaald. De tweede partij op de Heuvelrug is de PvdA. De partij van Job Cohen kon op 15,6 procent van de stemmen rekenen. Dat is vrijwel evenveel als in 2006 (15,4 procent). Ook op de Heuvelrug heeft het CDA een forse nederlaag geleden. De partij werd ruim gehalveerd. Van de 28,9 procent, behaald in 2006, bleef 13,9 procent over.

De grootste, procentuele, stijger binnen de Heuvelruggemeente is D66. De andere grote stijger is de PVV, gestegen van 4,2 procent naar 11,1 procent. De complete uitslag ziet er als volgt uit:

Uitslag in de gemeente Utrechtse Heuvelrug

2010               2006